onsdag 15 februari 2012

Miljonos Kronos...

...hette en knasig häst som jag skötte i 2 år. Mille var fantastisk på många sätt, han var snäll och gosig och tyckte om mig! Han var dock helt sanslös på så många sätt...

Tänkte nämna några tillfällen då han stack ut lite mer, ska jag skriva allt om Mille blir det en bok i klass med Harry Potter.

Mille och skrittmaskinen:
Hos Stig hade vi en skrittmaskin, överlägset som uppvärmning eller om man hade nån som var behandlad och skulle skrittas. Mille kunde inte gå i skritten (hade jag hört), många hade försökt men utan framgång. Nu hade ju Mille kastrerats sen jag fick honom och lugnat sig en del. Kaxig beväpnade jag mig med godis och satte en huva med gummitutar på Milles öron, nu var vi redo!
Vi går in i skritten och min kollega sätter på strömmen. (jag har kättinggrimskaft på han så jag skulle kunna hålla) Mille skrittar fint i ca 2.5 sekunder sen bär det ibäg, full fart under grindarna och sen ut ur karuselljäveln, sprang fint iväg över ängarna. Mille blev motionerad den dagen, det var bara det att det inte var i stritten....

Mille och handskarna:
När man tränar travhästar på sk rundbana är det eg en ovalbana som man kan köra i båda varven på. Vanligast är dock att man kör fort i vänster varv och joggar i högervarv. Således värmde vi upp hästarna längst ut i hö varv och de körde snabbjobben längst in i vä varv, alltså kunde man mötas.
Tänk er att det ser ut såhär, fast bderade och med stora stenar där fotografen står
En dag när jag skulle värma Mille körde vi som vanligt ut på banan i höger varv, när vi kommit till halva långsidan kastar sig Mille runt i panik och skenar hemåt. Får stopp på Mille, vänder och försöker igen. Samma visa..., Det jag ser är att nån snubbe lämnat ett par handskar på en av stenarna (ve och fasa!!!!!), så jag vänder, smått irro, hämtar en kompis som kan flytta på handskarna (kan säga att det var ingen riktigt bra ursäkt att komma försent till fortkörningen att Mille var rädd för handskar). Ok, handskarna är borta bara att köra trodde jag i min enfald... Suuuck! Till skut ser ju Stig vad jag gör och grinar till lite för att jag leker... (aaarrrggg!!) Försteman Reijo får i uppdrag att köra Mille förbi stenjäveln, FAIL!!!
Nu jävlar the master himself, Stig glider upp i vagnen, nu ska här minnsann visas hur man kör häst muttrsa det och sen bär det iväg!
Vem som vann? Mille förståss!

Mille gick aldrig mer förbi den stenen, men vä varv gick bra så vi fick köra så...

Sån var han, Miljonos Kronos!!

2 kommentarer:

  1. Hahaha, en häst man aldrig har/hade tråkigt med, med andra ord då? ;-)

    SvaraRadera
  2. Fin blogg! :''D Följa varandra via Bloglovin?

    SvaraRadera