söndag 5 februari 2012

Kossan Emelie

När jag var barn/tonåring bodde vi på en stor gård. Gården hade div djur bla kossor av rasen Highland Cattle.
En kossa bodde under en period på granngården där hon stod i ladugården med deras mjölkkor... Hon blev således ganska tam.
Jag och en kompis var där en del och borstade henne och prommenerdae med henne. Nu kan man ju tycka att en ko med en hornvidd på ca 2m inte är världens bästa lekkamrat, men vi älskade Emelie.

Hon fortsatte att vara tam i många år efter det, så det hände att hon kom ner till mig i stallet så jag kunde borsta lite

En dag hade jag väl tråkigt eller nåt, för jag fick iaf för mig att jag skulle rida på Emelie...,
Sagt och gjort, på med en sadel  (Hade ett gäng billiga liggandes) och ett par tyglar i en grimma så körde vi.
Jag upp på ryggen och sen...
...hände absolut ingenting. Emelie rörde sig inte, trots skänkligar och smackningar. Efter en stund fick jag nog och bad min kompis hämta en pisk som hon skulle mana på med.
Här gick något snett för hon smaskade i av bara helv...  Då blir det fatr på kon, likt Fredinand som sätter sig på humlan drar hon iväg...Tjo vad det går!
Jag åker av och får tillbringa eftermiddagen med att leta sadeldelar i skogen... SUCK!
(Vi red aldrig mer på Emelie)

Detta är inte Emelie, men precis såhär såg hon ut!
Hon är förövrigt döpt efter grannens blonda dotter...hehe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar