söndag 5 februari 2012

Att ha häst!

Det är roligt att ha häst! Nuförtiden är det många som hyr häst tex från ett ridläger. När jag var barn gjorde man ofta tvärtom, man hyrde över sommaren.
Hur som hur är det trevligt och roligt med en egen häst.
Haken är den att många som skaffar sig en häst inte har så bra koll som man kanske skulle önska. I de flesta fall blir detta bara komiskt och något man kan dra på mungipan åt. (i vissa fall då hästen far illa är det självklart inte kul)

Exempel på saker man sett och upplevt som varit ganska kul:
* Familjen som hyrde en ponny över sommaren och hade den på tomten, vid dåligt väder bodde den i vardagsrummet!
* Samma familj satte plåster på hästens sår (såg kul ut)
* Hästägarna som inte riktigt hade koll på vad hästar gillar som varje vecka skickade en påse med bananer, mango, apelsin mm... (hästar gillar väl frukt?, Nä men skötaren gör...)
* Folket som flyttade med hjälp av hast och vagn (rockard)
* Travtränaren som var för dålig att vinna löp, men som glatt visade sig på det lokala islöpet och spöade russ  och nordisar!

Några egna fadäser som jag kan skratta åt sähär i efterhand:
* När vi åkte på tävlig satte jag alltid fast hästen i transporten mellan klasserna, UTAN att fälla upp luckan eller sätta för bakom. (vilken tur man hade)
* När jag skulle testa om Mulle var inkörd smällde jag på en loksele och flakvagn. Bra drag,..
* Ville gärna köra, men hade ingen vagn, band helt lugnt fast mig själv i hästen, satte mig på en snowracer, tog långa rep som tömmar, sen bar det iväg... Rammlade rätt fort av snowracern och släpades...
* Oräkneliga är de gånger då jag satt bakofram och skulle prova att galoppera. (man tycker ju att man borde ha lärt sig efter ett par avsittningar, men noooo)
* När jag ställde hästen (lös) under ett bigaråträd och ställde mig på hans rygg för att nå bigaråerna...
* När jag galopperade ut på bryggan för att tvinga Mulle att hoppa i...ö (Gissa vem som fick bada)

Ja, man har gjort några osmrta drag... Idag kan man ju skratta, men då var det väl sådär smart!
Mulle fick stå ut med en del


Man hade redan då känsla för stil

Annika 10 år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar