lördag 4 februari 2012

Åsiktsinlägg-Humor

Ingen kan ju ha undgått att märka att den här bloggen för det mesta har en viss prägel... Humor!
Både jag och Annie tycker att liver är roligare om man kan se lite lättsamt på saker. Man kan ha bra mkt roligare om man inte tar allt så blodigt allvarligt.
Jag läser en hel del bloggar (98% hästbloggar) och de är bram riktigt bra (va 17, jag läser dem ju). MEN många gånger är det väldigt seriöst, det blit t o m bråk och tjafs över vems metod som är mest riktig!
Samma i "riktigta" världen, det ska vara seriöst (självklart ska det vara det, men till en viss gräns). Man måste leda hästen si och så, man ska ha viss skyddsutrustning, man bör inte leka, osv osv...
Jag tycker (detta är vad jag tycker, andra får tycka som de vill) att man kan praktisera säker hästhållning utan att alltid vara så seriös och följa skolboken. När man lär sig, ja då ska man följa boken, men efter hand upptäcker man ju vad som funkar för just mig och inte.
Vi har tex en diskussion när vi rider ut på söndagar om hurvida man bör ge hästen helt lång tygel vid uteritt... jag gör det! MEN jag är även medveten om att det finns en ökad risk att jag kanske inte ska hinna korrigera om det händer nåt, men jag gör bedömmningen att det är ok för mig.
Jag tror att det helt klart är ett plus om man kan vara avslappnad när man rider och hanterar hästar, har man lite erfarenhet så kan man läsa hästen och på så vis undvika olyckor. Sen händer ju olyckor ändå, det behöver ju inte bero på att man inte var tillräckligt duktig, eller att man  var oförsiktig (även om det ju självklart KAN göra det)
Jag försöker att alltid ha roligt med hästarna, ibland blir det humor av det och ibland är jag mer seriös... Båda delarna har funkat för mig! (men då är jag ju oxå en ELITMOCKARE av rang)
Nedan är några exempel på tillfällen då det varit mer åt humorhållet

Här lekte vi ridskola har jag för mig.

Det är jobbigt att rida, ibland måste man vila.

Ridskola med tät...

Ja, vad säger man??

Puuuuss

Såhär leder man hästar! jajjemen!

Annie liksom!

Mock on/ Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar