lördag 28 januari 2012

Ridövning 2

Jag hör ofta att instruktörer jiddrar en massa om volter under ridpassen. Man ska tydligen variera "mellan volt och fyrkantsspår". Här kan jag inte visa volter i amatörmässiga paintbilder, här blir det riktiga bilder - elit!

Viktigt att tänka på när man gör en volt är att den ska vara så rund som möjligt, jag har hört att t.ex. i dressyr kan man få riktigt höga poäng. Avslutet är även väldigt viktigt, det är nästan det som är avgörande för hur lyckligt slut volten ska få.

Det brukar även bla. talas om tex. 10 meters volt, stora mittvolten osv. Jag är inte på den nivån just nu, jag har kanske klarat en 3 meters volt? Jag tror att meteravståndet beror på hur högt respektive lång sträcka volten är. Kanske är det hastighet? Hmm...




Volter är mycket avancerade grejer, endast till för mycket rutinerade ryttare. Man måste träna mycket flitigt och det sägs att man måste göra minst 100 volter innan man är en duktig ryttare! Vill även förtydliga att skyddsutrustning förekom vid all voltträning, ingen kom till skada under träningen (oftast).

Träna flitigt!

// Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar